Audyt SEO

Darmowy audyt SEO – jak go przeprowadzić

Eksperci zajmujący się SEO doskonale wiedzą, jak ważne jest przeprowadzanie regularnych audytów ich stron. Domyślamy się, że dla wielu osób może być to zbyt trudnym zadaniem, jednak w dzisiejszym świecie marketingu cyfrowego zrozumienie tego procesu staje się coraz ważniejsze. Dlatego właśnie dziś wyjaśniamy jak samodzielnie przeprowadzić darmowy audyt SEO, polecamy kilka wartych uwagi narzędzi i dajemy parę wskazówek, które pomogą lepiej zrozumieć cały ten proces. Zapraszamy!

Czym jest audyt SEO?

Darmowy audyt SEO – jak go przeprowadzić. SEO to optymalizacja strony pod silnik wyszukiwarki. To właśnie dzięki niemu poprawiamy widoczność naszej strony internetowej w wynikach wyszukiwarek. Dobre SEO sprawia, że witryna jest dobrze zoptymalizowana oraz poprawna – zarówno pod względem technicznym jak i merytorycznym. 

Każdy audyt SEO sprawdza kondycję strony, dzięki czemu wiadomo jak ją odpowiednio zoptymalizować i poradzić sobie z bieżącymi problemami. Audyty SEO są ważne z wielu powodów. Należy je wykonywać regularnie, niezależnie czy będą one robione wewnętrznie czy zlecone ekspertom z zewnętrznych firm. Tylko dzięki temu można stale analizować swoją stronę i podejmować działania, które poprawią jej widoczność.

Podstawowy, darmowy audyt SEO może obejmować kilka zagadnień:

Aby myśleć o audycie SEO, należy najpierw odpowiednio się przygotować. Ostrzegamy, że to bardzo czasochłonne zajęcie, które wymaga sporej ilości pracy. Brak przygotowania oraz wiedzy może zakończyć się porażką. Eksperci radzą, żeby audyt SEO przeprowadzać co 6 miesięcy. Jeżeli zatem chcemy, by naszą stronę odwiedzało więcej użytkowników, spieszymy z pomocą!

Prędkość ładowania strony

Jeżeli nasza strona internetowa ładuje się bardzo długo, to bardzo prawdopodobne, że to właśnie ten czynnik wpływa na mniejszą liczbę odwiedzających ją użytkowników. Trudno się dziwić, ponieważ w internecie pojawia się coraz więcej świetnie zoptymalizowanych witryn, a ludzie posiadają bardzo szybki internet. Nie powinno więc dziwić, że nie chcą czekać w nieskończoność aż witryna się załaduje. 

Swojego czasu sam Google opublikował specjalny raport z którego wynikało, że ponad 50% użytkowników urządzeń mobilnych, rezygnuje z odwiedzenia konkretnej strony, jeśli ta ładuje się dłużej niż 3 sekundy (przy okazji warto zadbać o mobilną wersję swojej witryny).Dlatego jest to jeden z najważniejszych czynników dla Google, według którego ustawia strony w rankingu wyszukiwania.

Prędkość ładowania strony zależy od wielu czynników. Jeśli na stronie jest zbyt wiele obrazów lub inne cięższe formaty multimediów, słabo opracowany kod lub po prostu zły hosting, mają wpływ na jej prędkość. Z pomocą przychodzi narzędzie Page Speed InsightsGT METRIX lub Pingdom, które dają właścicielowi informacje o prędkości jej ładowania. Są to świetne narzędzia, które mówią również o całkowitym rozmiarze witryny.

Gdy już uda nam się dowiedzieć o szybkości ładowania, możemy przejść do rozwiązań. Jak sprawić, żeby strona ładowała się szybciej?

  1. Zmniejszanie rozmiaru witryny:
    Im większy rozmiar strony, tym dłużej będzie się ona ładować. Jeżeli więc w witrynie mamy obrazy i tekst, których skompresowanie do lżejszych formatów nie będzie niosło ze sobą utraty jakości, zróbmy to. W Internecie jest wiele aplikacji, które pomogą to wykonać bez większego nakładu pracy. 
  2. Poprawianie kodu witryny:
    Jeżeli kod strony internetowej jest wykonany niepoprawnie, ma on znaczący wpływ na prędkość ładowania się witryny. Warto zatrudnić programistę, który go uprości i sprawi, że strona zacznie ładować się szybciej.
  3. Odpowiedni hosting:
    W momencie tworzenia witryny, doskonale sprawdza się tańszy hosting. Jeżeli jednak w planach mamy bycie znaczącym graczem na rynku, należy zainwestować w hosting wyższej jakości, który będzie nieco droższy.

Indeksowanie strony

Aby Google pokazywało naszą stronę internetową w wynikach wyszukiwania, należy zadbać o jej poprawne indeksowanie. Aby to zapewnić, należy użyć narzędzia Google Search Console. Należy przejść do zakładki “indeksowanie”. Narzędzie to pokaże czy strona jest dobrze indeksowania. 

Z doświadczenia wiemy, że im więcej stron w witrynie, tym większe prawdopodobieństwo błędnego indeksowania. Dlatego właśnie należy dbać o ten czynnik. Pomocne może okazać się narzędzie Screaming Frog, które pokaże wszystkie informacje w temacie indeksowania witryn. Pokaże ono też zduplikowane metaopisy, które znajdują się w witrynie. Google nie cierpli powielenia treści. Ceni sobie oryginalne wpisy, a podobne treści i ich kopie mają wpływ na SEO. Screaming Frog wskaże powielone strony.

Może zdarzyć się, że Google indeksuje więcej niż tylko jedną wersję konkretnej strony. Witryna powinna mieć tylko jedną wersję i należy dbać o to, by nie miała duplikatów.

Linki zewnętrzne

Kolejnym narzędziem, które przyda nam się przy audycie SEO jest Ahrefs. Ma ono wiele funkcji, a wśród nich można wymienić m.in analizę fraz kluczowych i monitorowanie ich pozycji. Za jego pomocą można również sprawdzić linki zewnętrzne, które prowadzą do naszej strony.

Screen z darmowego narzędzia udostępnionego na stronie https://ahrefs.com

Linki zewnętrzne, to wszystkie hiperłącza, które znajdują się na innych stronach internetowych i przysyłają użytkowników prosto do naszej witryny. Skupiając się na branży ślubnej – jeśli ktoś prowadzi firmę oferującą wynajem pojazdów, którymi można pojechać do ślubu, można współpracować z serwisami internetowymi osób, które zajmują się na przykład fotografią ślubną. Za każdym razem, kiedy zamieszczą oni link do naszej strony w swoich wpisach, my będziemy mogli się cieszyć się nowym linkiem przychodzącym.

Jak już wspominaliśmy, warto zainteresować się narzędziem Ahrefs. Pełna funkcjonalność narzędzia jest płatna, ale darmowa opcja analizy linków zewnętrznych już daje jakiś obraz sytuacji. Domain Rating pokazuje subiektywną ocenę domeny na podstawie przeanalizowanej ilości i jakości linków zewnętrznych. Nie musimy tłumaczyć, że im więcej tym lepiej ;).

Co po audycie SEO?

Przeprowadzanie (w naszym przypadku uproszczonego) audytu SEO to tylko połowa sukcesu. Po zidentyfikowaniu problemów należy je od razu naprawić. Polecamy ustalić priorytety zadań – na podstawie rozmiaru konkretnych problemów. Może zdarzyć się, że niektóre rzeczy będzie trzeba poprawić z pomocą eksperta – programisty, ale część z nich na pewno damy radę zrobić samodzielnie. Odpowiedni audyt SEO zapewni większy ruch na stronie, a my będziemy cieszyć się większym zainteresowaniem oferowanych przez nas usług.