CTA

CTA – co to jest Call To Action

Call to To Action – w skrócie CTA – to jedna z najbardziej istotnych cech witryn marketingowych. Głównym celem CTA jest wezwanie odbiorcy do działania i wykonania przez niego określonej czynności (na przykład zakupu produktu, zarejestrowania się na stronie, złożenia zamówienia, wypełnienia formularza, kontynuowania zakupów, skorzystania z promocji lub zapisania się do newslettera). Tego typu rozwiązanie znajduje zastosowanie w wielu obszarach digital marketingu. W jaki sposób skutecznie zachęcić użytkownika do podjęcia określonej akcji? Zachęcamy do zapoznania się naszymi wskazówkami.
Czytaj wpis

CTA – klucz do sukcesu Twojej strony docelowej?

Wezwanie do działania – w formie przycisku, linku, grafiki lub tekstu – jest niezwykle ważną częścią marketingu internetowego. Dzięki CTA możliwe jest aktywne przekształcenie zwykłych użytkowników w potencjalnych klientów. CTA może być z powodzeniem stosowane w różnego rodzajach reklamach umieszczanych w mediach społecznościowych, na stronach internetowych, na banerach, w Google Ads czy kampaniach mailingowych. 

Chcesz zlecić obsługę marketingu dla Twojej firmy?

Sprawdź Ofertę

Dlaczego dobre CTA może być kluczem do sukcesu Twojej strony internetowej? Najprościej mówiąc, bo to właśnie dzięki niemu odbiorcy podejmą decyzję o zapisaniu się do newslettera, zapoznaniu się z Twoją ofertą, dokonaniu zakupu, założeniu konta w Twoim serwisie, wypełnieniu przygotowanej przez Ciebie ankiety lub formularza. 

Stworzony komunikat Call To Action musi być zaprojektowany w taki sposób, aby zachęcić internautów do kliknięcia i przejścia do strony docelowej. Co więcej, wezwania do działania powinny pojawiać się na każdym etapie ścieżki, która prowadzi klientów do konwersji.

Co to jest strona docelowa (landing page)?

Strona docelowa, czyli inaczej landing page, to miejsce w internecie, które jest poświęcone konkretnej usłudze lub produktowi. To właśnie tam zostają przekierowani użytkownicy, którzy wchodzą w link umieszczony w treściach reklamowych w mediach społecznościowych lub na stronach internetowych. Głównym zadaniem strony docelowej jest przyciągnięcie uwagi odwiedzających, zaprezentowanie im najważniejszych informacji oraz skłonienie ich do podjęcia oczekiwanego przez Ciebie działania. Stronę docelową możesz wykorzystać między innymi w celu promocji swojego produktu, zebrania zapisów na przygotowane przez Ciebie szkolenie lub webinar, zaoferowania zniżki lub ogłoszenia nowej oferty. Dodatkowo, ważnym zadaniem stron docelowych jest generowania leadów, czyli pozyskiwanie danych kontaktowych potencjalnych klientów.

Właściwie zaprojektowane landing pages mogą mieć bardzo duży wpływ na generowanie ruchu na stronie. W jaki sposób powinna wyglądać tego typu witryna? Przede wszystkim musi być ona atrakcyjna wizualnie dla odbiorców. Jej najważniejsze cechy i niezbędne elementy to minimalistyczny wygląd, ciekawy i przyciągający wzrok design oraz zwięzła i łatwa w odbiorze treść, która namawia do podjęcia konkretnego działania. 

Uwaga internautów powinna być zwrócona przede wszystkim na tytuł, nagłówki i skuteczne CTA, które należy w odpowiedni sposób zaakcentować i wyróżnić na tle strony.

CTA

Call to action – przykłady

Wezwanie do działania bardzo często jest wyrażane w formie zdania w trybie rozkazującym. Popularne zwrotny to między innymi:

  • kup teraz,
  • wypróbuj,
  • pobierz PDF;
  • sprawdź ofertę,
  • zapisz się,
  • zdobądź rabat,
  • dołącz do nas,
  • przeczytaj,
  • odbierz kupon,
  • obejrzyj film,
  • zasubskrybuj. 

Dodatkowo tego typu hasła muszą być odpowiednio wyróżnione przyciskiem lub linkiem, które będą przenosić użytkowników na stronę docelową, czyli na przykład na landing page z formularzem do rejestracji, nową ofertą lub kuponem promocyjnym.   

Jakie są najczęstsze miejsca stosowania Call To Action?

  • reklamy internetowe, które mają nakłaniać do konkretnej reakcji i wejścia na stronę docelową,
  • meta description, które mają wpływać na poprawę współczynnika klikalności,
  • strony internetowe, na których CTA umieszcza się w nagłówkach, przyciskach, linkach, grafikach,
  • newslettery,
  • darmowe materiały promocyjne.

Jak powinien wyglądać przykładowy CTA? Przede wszystkim musi on przykuwać uwagę odbiorcy oraz  zawierać krótkie i zrozumiałe wezwanie. Przyciski skłaniające do podjęcia działania należy w odpowiedni sposób wyróżnić, na przykład za pomocą odpowiedniej kolorystyki. Ważne jest też odpowiednie umieszczenie CTA na stronie – powinno być ono właściwie wyeksponowane i widoczne na Twojej stronie na pierwszy rzut oka.

Jak tworzyć skuteczne Call To Action?

Właściwie skonstruowane CTA to narzędzie, które przynosi szereg korzyści w digital marketingu. Co zrobić, aby Call To Action było jak najbardziej skuteczne?

Przede wszystkim ogromne znaczenie ma przedstawienie użytkownikom najważniejszych korzyści, które mogą osiągnąć po podjęciu konkretnego działania. Dlatego treść CTA musi być jednocześnie chwytliwa i zrozumiała. Dopasuj ją do grupy docelowej i wykorzystaj bezpośrednią formę komunikacji. W content marketingu najbardziej skuteczny jest mniej formalny i lekki ton, dlatego zwracaj się do użytkowników w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Postaraj się też, aby tekst Call To Action był jak najbardziej spersonalizowany – zwłaszcza w przypadku mailingu czy newsletterów. 

Nie stosuj na jednej stronie kilku różnych komunikatów Call To Action, gdyż może to być dezorientujące dla Twoich odbiorców – skup się na jednym najbardziej istotnym dla Ciebie celu. Zasada less is more sprawdzi się w tym przypadku doskonale. 

Pamiętaj, że CTA musi być odpowiednio wyeksponowane i widoczne przez użytkowników. Zagwarantuje to dużo lepszą konwersję. Zwrócić uwagę na odpowiednią kolorystykę i czytelny font. Przycisk CTA musi się odróżniać od tła, lecz jednocześnie dobrze współgrać z warstwą wizualną witryny. Pamiętaj, aby był on wystarczająco duży i czytelny.

Nie zapomnij o dopasowaniu Call To Action do różnych urządzeń mobilnych. Ważne, aby wyświetlało się ono prawidłowo zarówno na komputerach, jak i na tabletach czy smartfonach. 

Skuteczne CTA odgrywa bardzo ważną rolę w content marketingu – wzywa do działania, skłania odbiorców lub potencjalnych klientów do wykonania oczekiwanych przez Ciebie akcji, przekłada się na lepsze wyniki finansowe, pomaga w pozycjonowaniu stron. Dlatego warto zadbać o jego właściwe przygotowanie.

Chcesz zlecić obsługę marketingu dla Twojej firmy?

Sprawdź Ofertę

Dlaczego CTA jest tak ważne?

Nadal zastanawiasz się, dlaczego CTA jest tak bardzo istotne? Badania pokazują jednoznacznie, że konkretne wskazanie odbiorcom czynności, które muszą zrobić, daje dużo większe szanse na podjęcie przez nich oczekiwanej przez Ciebie akcji. CTA to pewnego rodzaju kierunkowskaz, który ułatwia klientom poruszanie się po stronach internetowych i realizowanie ścieżki zakupowej. 

Wezwanie do działania ma duży wpływ na skuteczną konwersję, czyli osiągnięcie założonego przez Ciebie celu, jakim jest między innymi zakup produktu, zapisanie się do newslettera, nawiązanie współpracy czy wypełnienie formularza. 

Skuteczne wezwanie do akcji to również świetne narzędzie w kampaniach marketingowych. Warto wykorzystać CTA w mediach społecznościowych, meta tagach lub w materiałach sponsorowanych. Pozwoli Ci to zdobyć nowych klientów i wypromować markę. Ważne, aby było ono stosowane z wyczuciem i w odpowiedni sposób.

Sprawdź skuteczność swojego CTA

Samo stworzenie CTA nie jest wystarczające do osiągnięcia sukcesu. Musisz pamiętać o systematycznym  monitorowaniu jego  skuteczności.  Na rynku dostępnych jest wiele narzędzi, które umożliwiają łatwe mierzenie efektywności podjętych działań marketingowych – w tym CTA.

Najprostszą metodą sprawdzenia efektywności Call To Action jest wykorzystanie wskaźnika kliknięć CTR (Click Trough Rate). Daje on możliwość zobaczenia, ile osób spośród wszystkich, które zobaczyły ofertę, zdecydowało się kliknąć w link.

Zalecane jest również zbadanie konwersji. Dzięki temu zdobędziesz informacje, w jaki sposób odwiedziny Twojej strony docelowej przekładają się na realizację oczekiwanych celów. 

Dodatkowo w ocenie skuteczność CTA pomocne mogą być też testy A/B, czyli narzędzie marketingowe, które pozwalają na przetestowanie skuteczności wszystkich potencjalnych pomysł na wezwanie do działania. Testy tego typu pozwalają na dobranie odpowiedniej formy komunikacji z klientem i dają możliwość przetestowania różnych typów przekazów. Zdobyte w ten sposób informacje pozwalają na tworzenie bardziej skutecznych button call. Jest to istotne ponieważ czasami wydaje się, że zastosowany zabieg na pewno sprawdzi się doskonale i będzie skuteczny, a w praktyce wygląda to zupełnie odwrotnie.

Jako alternatywne metody sprawdzenia skuteczności CTA można też wymienić tzw. heatmap. Jest to narzędzie, które pokazuje obszary na stronie, na których skupia się wzrok użytkowników. Popularnym rozwiązaniem jest między innymi Hotjar, który rejestruje ruch internautów na witrynie. 

Cennym źródłem wiedzy o skuteczności CTA są też opinie klientów. Można je zdobyć poprzez ankiety lub monitoring marki. Tworząc wezwanie do działania, weź pod uwagę doświadczenia Twoich dotychczasowych klientów.

Chcesz zlecić obsługę marketingu dla Twojej firmy?

Sprawdź Ofertę

Co to jest konwersja?

Odpowiednie CTA przekłada się na wzrost konwersji, dlatego warto poświęcić mu sporo uwagi. Czym jest konwersja? To określone działanie, które ma wykonać potencjalny klient w  ramach zrealizowania założonego przez Ciebie celu. W marketingu internetowych mianem konwersji bardzo często określa się sprzedaż. Oprócz niej popularne rodzaje konwersji to:

  • zapis do newslettera, 
  • pozostawienie przez odbiorcę opinii lub komentarza, 
  • spędzenia na stronie odpowiedniej ilości czasu,
  • pozostawienie danych kontaktowych,
  • napisanie wiadomości przez klienta, 
  • kliknięcie w baner,
  • pobranie pliku, na przykład e-booka,
  • zarejestrowanie się użytkownika na stronie,
  • wykonanie innej określonej akcji, na przykład obejrzenie wideo.

Współczynnik konwersji to niezwykle ważny aspekt, na który powinien zwrócić uwagę każdy właściciel strony WWW. Jest to istotne źródło wiedzy o skuteczności prowadzonych działań marketingowych. Trudno zaprzeczyć, że to, jaką wartość ma współczynniki konwersji, ma ogromny wpływ na to, jaką popularnością cieszy się strona internetowa.