Czym jest storytelling?
Co to jest storytelling? Wszystkie legendy, niemal każda dobra opowieść, to pewne techniki storytellingu. Nie chodzi oczywiście o suche fakty, historia, którą można nazwać storytellingiem wzbudza emocje odbiorcy – nie zawsze pozytywne, dobra opowieść zdecydowanie powinna angażować słuchacza. Już wiele lat temu wykorzystywano marketing narracyjny do tworzenia opowieści – były to legendy, bajki, opowiadające o tradycjach, mogło też chodzić o wyjaśnianie określonych zjawisk. Współczesne opowieści oprócz wartości edukacyjnych, życiowych mają także zastosowanie w content marketingu.
Chcesz zlecić obsługę marketingu dla Twojej firmy?
Sposoby wykorzystania storytellingu
Wiele firm decyduje się na wykorzystanie tego, czym jest storytelling, by zbudować wizerunek marki. Tworząc historię, konieczne jest wskazanie tego, kto jest jej bohaterem, fabułę oraz najważniejsze – akcję. Kiedy opowiadamy dobrą historię, akcja jest wartka, następują znaczące zwroty, wszystko po to, by utrzymać zainteresowanie, jakie wykazują potencjalni klienci. Co ważne, wykorzystanie storytellingu w mediach społecznościowych może być bardzo szerokie. Dobra opowieść może pomóc zbudować autentyczną markę, poruszać kwestie związane z życiem.
Jak wykorzystać storytelling w internecie?
Tworzenie historii, czyli storytelling w czystej postaci ma w dużej mierze za zadanie wytworzyć więź między naszą firmą, a klientami. Jeżeli chodzi o wykorzystanie storytellingu w marketingu, konieczne jest to, by budować różne historie, które mówią o produkcie, który chcemy sprzedać. Ważne jest to przedstawienie oferty firmy, w korzystnym i interesującym świetle, a nie jedynie jako listę ofertową połączoną z ceną.
Chcesz zlecić obsługę marketingu dla Twojej firmy?
Marketing opowieści, czyli jak przedstawić ofertę firmy
Współcześnie content marketing wykorzystuje opowiadanie historii, jako jedno z podstawowych narzędzi reklamy. Bohater opowieści powinien być pełen emocji, najlepiej jeżeli potencjalni klienci będą się z nim utożsamiali, wtedy naturalną rzeczą stanie się, że odbiorca opowieści będzie odczuwał te same potrzeby, co jej bohater np. jeżeli w przekazie historii okazuje się, że bohater powinien był wykupić dobrą polisę ubezpieczeniową, czy niezbędny do egzystencji jest mu najnowszy smartfon, odbiorcy, którzy się z nim utożsamią, będą odczuwały te same potrzeby. Kluczowa jest tu postać brand hero, czyli bohatera marki, którego w różnych spotach, historiach mogą spotykać różne przeciwności losu i nagle jego życie staje się lepsze, łatwiejsze dzięki użyciu naszych produktów, czy usług, które całkiem przypadkiem świadczy nasza firma.
Jak stworzyć dobry artykuł oparty na storytellingu?
Nawiązanie więzi z kontrahentem, może przynieść długofalowe korzyści dla firmy. W marketingu narracyjnym opowieść jest formą reklamy. Budowanie struktury treści opowieści powinno oddziaływać na czytelników. Przekaz, jaki niosą ze sobą przedstawiane historie, nie może być podany wprost, przynajmniej nie dosłownie. Tutaj ogromne znaczenie ma gra na emocjach ich wzbudzanie. Dobra historia nie budzi wątpliwości, duże znaczenie ma tu autentyczność. Dlatego właśnie storytelling w marketingu bardzo często sięga do autobiografii, sytuacji z życia, a umyślnie zastosowana forma reklamy, przemycona jest jakby przypadkiem.
Storytelling – narodziny na nowo
W światowym biznesie tak naprawdę doceniono i wdrożono do codzienności storytelling około 40 lat temu, mimo że technikę tę ludzkość stosuje od niemal 100 tysięcy lat. Budowanie wizerunku swojej firmy przy pomocy tego narzędzia stosują najwięksi światowi liderzy, mowa tu o prawdziwych liderach rynku jak Apple, czy Coca – Cola. Polscy przedsiębiorcy także kierują swoje działania w stronę promowania produktów przez storytelling – Wedel, czy Żywiec, także podążają za światowymi trendami.
Siła oddziaływania reklam
Współcześnie prowadzenie biznesu jest bardzo wymagające. Konkurencja niemal na każdym rynku jest ogromna, dlatego, zdania przedsiębiorców są niełatwe, ponieważ na jego drodze przeszkód nie brakuje. Pokazanie swojej budzącej emocje strony, przynosi bardzo dobre skutki. W biznesie długotrwałe relacje, więzi są bardzo istotne do tego, by marka utrzymała się na rynku, a nie stała się jednie historią. Artykuł stworzony na zasadach marketingu narracyjnego, bez wątpienia pozwala tę więź zbudować. Kontynuacja przygód brand hero, najczęściej dodatkowo tę więź umacnia.
Przesada nie jest wskazana
Zanim podejmiemy się tworzenia historii, warto przejrzeć strony o podobnej tematyce, podobne artykuły, najlepiej, jeżeli będą to najnowsze artykuły, powtórzona reklama najczęściej nie jest skuteczna, wręcz przeciwnie. Warto poświęcić czas by pokazać dany produkt w jak najlepszym świetle, by każdy, kto pozna opowieść związaną z naszą marką, zadał sobie pytanie, czemu sam jeszcze nie nabył tego produktu, czy usługi. Storytelling grając na emocjach, pomaga wzbudzić potrzebę posiadania. Ważne, by dana historia kojarzyła się jednoznacznie z naszą marką.
Chcesz zlecić obsługę marketingu dla Twojej firmy?
Wyważone emocje
Mimo że bez emocji nie ma sprzedaży, należy pamiętać, że jest to sfera niezwykle delikatna. Storytelling oddziałuje na uczucia, jednak linia między etycznym a przesadnym graniu na emocjach jest niezwykle delikatna i bardzo łatwo ją przekroczyć. Storytelling współcześnie, to bardzo szerokie pojęcie, pod którym kryje się niezliczona liczba historii sprzedażowych. Kiedy zastanowimy się, które emocje w reklamie najlepiej zapadają w pamięć, największa liczba osób wskaże śmiech. Kiedy reklama przedstawia opowieść, która rozbawi nas do łez, nie dość, że ją zapamiętamy, to jest bardzo prawdopodobne, że będziemy o niej opowiadać innym i oni także będą chcieli wiedzieć, gdzie znajduje się strona, na której ją przeczytają, czy obejrzą.
Słaba strona marketingu narracyjnego
Tworząc teksty, mające przedstawiać historię, które docelowo mają znajdować się w internecie, próbujemy “zadowolić” wyszukiwarkę Google, tak by być widocznym w sieci. Trzeba jednak zachować czujność i nie zatracić się w sztucznym umieszczeniu słów kluczowych. Takie postępowanie może sprawić, że cały artykuł straci na autentyczności, przez co nie dość, że nie zjednamy sobie klienta, to jeszcze możemy stracić jego zaufanie. Należy też nie zapominać o tym, że historia, którą tworzymy, nie ma być dobrem samym w sobie, a jedynie sposobem na to, by sprzedać swój produkt, bez względu na to, jaki on jest.
Dla odmiany zacznij od końca
W marketingu narracyjnym bardzo ważne jest przesłanie, jakie płynie z przedstawianej przez nas opowieści. Chodzi tu o pewien przekaz, który klient po przeczytaniu długiego artykułu, czy obejrzeniu spotu reklamowego wyciągnie. Przed stworzeniem historii warto zastanowić się, jakie konkluzje mają nasunąć się klientom. W tym przypadku warto zacząć od końca i tworzyć całą historię opierając się na jej esencji, czyli wnioskach, jakie wyciągnie klient po zapoznaniu się z treścią, w ten sposób przekaz, jaki niesie ze sobą opowieść, będzie skuteczniejszy, tym samym założony na początku cel sprzedażowy, może zostać spełniony.
Co to jest storytelling – Zaufanie podstawą sukcesu
Wielu klientów pozostaje wiernym swoim ulubionym firmom, mimo różnym przeciwnością losu – część osób wybierze produkt od sprawdzonego sprzedawcy, mimo że u konkurencji będzie on tańszy. Dzieje się tak ze względu na zaufanie, którym je darzą. To jest właśnie jedno z głównych założeń storytellingu, zdobycie i utrzymanie zaufania klientów. Nawiązanie więzi z klientami, jest tym, co wyróżnia firmę spośród setek, czy tysięcy o podobnym profilu działalności firmy na rynku. Kiedy zdobędziemy takich klientów, możemy być spokojni o losy firmy, bo chodzi tu w dużej mierze o to, żeby się czymś wyróżnić – ludzie i firmy przyzwyczają się, związują w jakiś sposób ze stałymi kontrahentami, a zaufania, jakie zdobyło się, dzięki udanym transakcjom nie da się przecenić.
Coraz więcej firm tworząc kampanie reklamowe opiera się na storytellingu. Ten rodzaj perswazji z klientem okazuje się niezwykle skutecznym sposobem, by dotrzeć do celu, czyli nie dość, że sprzedamy swój produkt, dodatkowo mamy szansę, by nawiązać długotrwałą, stabilną relację z klientem.